Палацава-паркавы комплекс у Нясьвіжы
Апублікавана
у
Падарожжы
9 Фота
Нясвіжскі палацава-паркавы комплекс — помнік архітэктуры XVI—XVIII стагоддзяў. Закладзены ён быў князем М. К. Радзівілам Сіроткам у 1583 годзе на паўднёвым захадзе ад Нясвіжа, на месцы былога драўлянага замка. На пачатку ў будаўніцтве ўдзельнічаў таленавіты італьянскі архітэктар Дж. Бернардоні.Замак перабудоўваўся шмат разоў і ў выніку набыў выгляд палаца, якія спалучае рысы многіх архітэктурных стыляў: рэнесансу, барока, ракако, класіцызму, неаготыкі і мадэрну.
Для Радзівілаў палац быў не проста месцам для жылля — ён дэманстраваў магутнасць, уладу, багацце, славу гэтага старажытнага роду. Радзівілы стварылі цэлую праграму яго аздаблення. На пачатку ХVІІІ стагоддзя замак стаў сапраўднай жамчужынай. Нават польскія каралі, прыязджаючы сюды, адчувалі сябе беднякамі — як, напрыклад, той жа Станіслаў Аўгуст Панятоўскі, які гасцяваў у Пана Каханку.
Аднак палац за стагоддзі свайго існавання неаднойчы разбураўся, разрабоўваўся. Частку замка Радзівілы наогул вымушаны былі аддаць пад гімназію. У канцы ХІХ стагоддзя Радзівілы спрабавалі яго аднавіць, але не паспелі: пачалася Першая сусветная вайна, пад час якой тут размяшчаўся лазарэт. На той час ужо даўно былі страчаны многія ўпрыгажэнні залаў, карціны, пазалота, дарагая мэбля.
Пасля распаду СССР у Нясвіжскім палацава-паркавым комплексе знаходзіўся санаторый «Белмежкалгасздраўніцы», які быў зачынены ў 2001годзе, пасля чаго палац быў перададзены пад апеку Міністэрства культуры Беларусі для правядзення ў палацы рэстаўрацыі Аднак у першыя гады рэстаўрацыйныя працы ішлі вельмі павольна: яны абмежаваліся толькі некаторымі натурнымі даследаваннямі, а працы мелі характар супрацьаварыйных.
Пажар у Нясвіжскім замку адбыўся ў ноч на 25 снежня 2002 года. Пад час яго было знiшчана больш за 700 кв. м даху i перакрыццяў, пакрыццё даху над танцавальнай залай i часткова над правай часткай цэнтральнага корпуса замка, будаўнiчыя канструкцыi даха правага крыла замка, мастацкi роспiс столii сцен цэнтральнай лесвiцы.
Толькі пасля пажару пачалася актыўная рэстаўрацыя палаца. Над апошняй рэстаўрацыяй палаца Радзівілаў і канцэпцыяй яго музеефікацыі працавала некалькі вельмі моцных каманд, у рабочую групу ўваходзілі спецыялісты буйнейшых беларускіх музеяў, мастацтвазнаўцы, гісторыкі. Як сцвярджаюць кіраўнікі, канцэпцыя рэстаўрацыі Нясвіжскага палаца абапіралася на лепшыя ўзоры, калі ён перажываў найвялікшы ўздым.
vk.com/architekture
Для Радзівілаў палац быў не проста месцам для жылля — ён дэманстраваў магутнасць, уладу, багацце, славу гэтага старажытнага роду. Радзівілы стварылі цэлую праграму яго аздаблення. На пачатку ХVІІІ стагоддзя замак стаў сапраўднай жамчужынай. Нават польскія каралі, прыязджаючы сюды, адчувалі сябе беднякамі — як, напрыклад, той жа Станіслаў Аўгуст Панятоўскі, які гасцяваў у Пана Каханку.
Аднак палац за стагоддзі свайго існавання неаднойчы разбураўся, разрабоўваўся. Частку замка Радзівілы наогул вымушаны былі аддаць пад гімназію. У канцы ХІХ стагоддзя Радзівілы спрабавалі яго аднавіць, але не паспелі: пачалася Першая сусветная вайна, пад час якой тут размяшчаўся лазарэт. На той час ужо даўно былі страчаны многія ўпрыгажэнні залаў, карціны, пазалота, дарагая мэбля.
Пасля распаду СССР у Нясвіжскім палацава-паркавым комплексе знаходзіўся санаторый «Белмежкалгасздраўніцы», які быў зачынены ў 2001годзе, пасля чаго палац быў перададзены пад апеку Міністэрства культуры Беларусі для правядзення ў палацы рэстаўрацыі Аднак у першыя гады рэстаўрацыйныя працы ішлі вельмі павольна: яны абмежаваліся толькі некаторымі натурнымі даследаваннямі, а працы мелі характар супрацьаварыйных.
Пажар у Нясвіжскім замку адбыўся ў ноч на 25 снежня 2002 года. Пад час яго было знiшчана больш за 700 кв. м даху i перакрыццяў, пакрыццё даху над танцавальнай залай i часткова над правай часткай цэнтральнага корпуса замка, будаўнiчыя канструкцыi даха правага крыла замка, мастацкi роспiс столii сцен цэнтральнай лесвiцы.
Толькі пасля пажару пачалася актыўная рэстаўрацыя палаца. Над апошняй рэстаўрацыяй палаца Радзівілаў і канцэпцыяй яго музеефікацыі працавала некалькі вельмі моцных каманд, у рабочую групу ўваходзілі спецыялісты буйнейшых беларускіх музеяў, мастацтвазнаўцы, гісторыкі. Як сцвярджаюць кіраўнікі, канцэпцыя рэстаўрацыі Нясвіжскага палаца абапіралася на лепшыя ўзоры, калі ён перажываў найвялікшы ўздым.
vk.com/architekture
1 каментар
А я ўсё ніяк не дабярусь да яго